Activiteiten > Reisverhalen > Asian - Mark > Deel 8

Deel 8

Horas,

He, he eindelijk vakantie, dat reizen gaat zeker niet in de kouwe kleren zitten. Redelijk afgepeigerd (pusi ah) kwamen we op Bali aan, maar ik kan nu wel zeggen dat we weer bij gekomen zijn, de nodige dagen "rust" heeft ons goed gedaan. Lekker appartementje, goed westers eten, we vinden namelijk dat we dat wel verdiend hebben na bijna zes maanden rijst en noodles, een leuk zwembadje (ondanks dat we daar officieel niet mogen zwemmen) en natuurlijk het strand en de zee. Kortom een betere afsluiting van ons gezamelijk avontuur kan niet.

Maar om jullie weer helemaal op de hoogte te brengen hoe we hier zijn gekomen, gaan we terug naar Singapore naar onze "sugarmama". We hebben namelijk bijna een week in Singapore gezeten en zonder haar was dat zeker niet mogelijk. Ze had een klein apartementje, wat ze deelde met haar 1 tandige tante en waar we in de woonkamer op de grondsliepen. In eerste instantie waren we heel blij dat we daar konden overnachten, maar al snel werd ons duidelijk dat gebruik maken van iemands gastvrijheid niet altijd zo makkelijk is. Eve onze sugarmama is een juffrouw midden veertig en redelijk eenzaam, naast haar baan heeft ze geen andere bezigheden en kijkt twee keer per dag haar hotmail. Doordat ze dus eigenlijk nooit aandacht krijgt overdrijft ze wanneer ze dit kan krijgen. Dit resulteert in kinderachtige buien als keihard giechelen, schreeuwen door het huis heen dat wij moeten komen omdat er iets grappigs op de tv is en de meest onzinnige vragen stellen en dan nog geeneens wachten op het antwoord maar er zo gebruik van maken dat ze haar eigen verhaal kwijt kan. Om echt eerlijk te zijn, ik had het echt zwaar, ik denk dat ze mij ook een stille in zichzelf gekeerde jongen vond en jullie kennen mij... kortom wat ik tijdens deze reis heb geleerd is er toen ook echt uitgekomen geduld, soms is het beter om je mond dicht te houden dan open te doen, maar het was me wel elke keer een opluchting als we samen (Marcel en ik) op straat waren zonder haar. Want aangezien ze een of andere onsteking op heuphoogte net had opgelopen (wat ze natuurlijk dolgraag aan ons liet zien) kon ze gelukig niet elke keer mee. Maar ja de positieve kanten waren er ook, wanneer we "thuis" kwamen stond het eten klaar en dit waren lekkere chinezen gerechten (aangezien ze ook van chineze afkomst was, wat niet gek is, 77% van de bevolking is chinees). Daarnaast hoefden we niet te betalen voor accomodatie en eten en daartegen hebben we haar een leuke, minder saaie tijd bezorgt. Maar ja uiteindelijk blij dat we weg waren, toch bedankt voor de gastvrijheid Eve.
Wat kunnen we van Singapore zeggen? Het is echt een gaaf juppe land, het is er redelijk duur, duurder dan Nederland, er wonen veel rijke mensen en als je gaat stappen, dan weet je waarom het een juppe land is. Daarnaast zoals bekend over Singapore is het echt schoon, het ziet er antastisch uit, niet dat je meteen een boete krijgt als je op straat spuugt, maar je ziet het buiten Chinatown bijna niemand doen. we zijn ook even wezen kijken in the Holland village, wat eigenlijk niks met Nederland te maken heeft, of je moet de link leggen met tussen de kasten van een huizen met die van nederland, maar helaas geen geschiedenis of dat er alleen maar Nederlanders wonen. Daarnaast heeft de engelsman Raffles in Singapore geschiedenis geschreven, hij heeft namelijk van Singapore een wereldwijde handelstad gemaakt.

Tijd om door te gaan naar Indonesie, waar we door verkeerde gegevens te hebben doorgekregen moesten overnachten op het eiland Batam en meteen een goede indruk hebben kregen hoe het goedkoopste hotel van Batam eruit ziet, de volgende dag met naweeen van de bednucks de boot gepakt naar Medan en de boottocht was wel geslaagd. De ruimte waar je slaapt staan ongeveer honderd bedden, die tegen elkaar aan staan, zodat je lekker tegen je buurman kan uitademen, daarnaast blijven de lampen aan en nadat ik met verschillende grootmeesters had geschaakt viel ik in slaap met mijn rugzak omarmend. De volgende dag weer om vijf uur wakker, want dan willen de moslims bidden en ondanks dat ze hier een aparte ruimte voor hebben, zijn ze zo sociaal om de rest ook te laten weten wat ze zeggen, normaliter slaap ik hier wel doorheen, maar op een boot is dat toch anders.
In medan aangekomen, kregen we meteen een goede indruk van de indonezen die daarna ook niet meer is weggegaan; lief ogend, maar listig, kortom sneeky, sneeky (voor de degene die Mister Deeds hebben gezien) in ieder geval, we kwamen van de boot af en wilde meteen doorgaan naar Bukit Lawang en een meid wilde ons wel helpen en vertelde dat iets verderop de taxi$s goedkoper zijn en dat ze dezelfde richting op moest. Eenmaal daar aangekomen, bleek dat de taxi$s helemaal niet goedkoper waren en aangezien wij toch gewend zijn te wachten, het is immers maar 38 graden, waren we niet van plan meer te betalen. Voor haar duurde het allemaal te lang en gaf aan dat ze zelf wel wilde betalen, kortom wij in de taxi en eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming bleek het haar huis te zijn en moesten we alsnog het gehele bedrag aan de taxi betalen. Wij redelijk over de zeik, maar om het goed te maken bood ze aan dat we bij haar konden douchen en met die blik in haar ogen zoals zij het zei en we daarvoor eerst haar zus ook nog hadden ontmoet werden we nog even in twijfeling gebracht, maar natuurlijk gewoon met het openbare vervoer naar het station gegaan om daar de bus te pakken naar Bukit Lawang en haar de koude douche gegeven.
In Bukit Lawang een vijfdaagse jungletocht gedaan en dat was wel een hele mooie ervaring, naast de oerang oetangs, andere apen en de reuze hagedissen, hadden we ook bijna een tijger gezien, we hebben er min of meer aan geroken....
Na een kleine week bukit zijn we naar Lake Toba gegaan, waar je voor 1 euro een bungalow tot je beschikking hebt en die ligt ook nog aan het water, een betere prijs kwaliteit verhouding hebben we tot op heden nog niet meegemaakt. Op dat eiland ook nog een flinke fietstocht gedaan, naar de hotsprings, wat bij elkaar negentig kilometer was en toen ik eenmaal van de fiets afstaptte toen merkte ik het ook wel, min of meer zakte ik even door mijn knieen heen. Mount Promo was de volgende plaats en zeker niet te missen, aantallen jaren geleden is daar een vulkaan uitbarsting geweest en je kan nu het maanlandschap bewonderen, erg mooi en indrukwekkend.
o ja voor Mount Promo zijn we in Solo geweest, waar we een erg mooie kamer hadden met een zeer relaxe zwembad, we moesten er dan ook iets meer voor betalen, maar dat mag ook. Helaas was ons doel om ook van de bedbucks af te komen, maar helaas is dat niet gelukt, me voeten jeuken nog steeds een beetje.
Bali, zoals in het begin al beschreven staat zijn we op Bali lekker bijgekomen en toen ik begon met deze mail zat ik ook nog op Bali, maar het verhaal gaat verder.....
26 april afscheid genomen van mijn beste maat en reisgenoot van de afgelopen zes maanden, vanaf nu moet ik het helemaal zelf doen. Na de nodige tranen, elkaar dan ook werkelijk losgelaten en ben ik het vliegtuig in gestapt. Bedankt Hammie, the claw is with you..

Darwin, meteen een heel ander land, alleen voor de bus naar mijn hostel moest ik al $7,50 betalen, afzetters. In het hostel meteen wat vrienden gemaakt en ben van daaruit met een Amerikaan en een Nederlander naar Kakadoo national park gegaan. We (de nederlander Matthijs genaamd, we kennen elkaar ergens van, maar we weten niet van waar!!!) hebben namelijk een vette bak gekocht, de prijs laten we even achter wegen, maar de naam van de car kan ik alvast vertellen: It$s a Tiger!!! Kortom in Kakadoo de fourwheel track met onze ford falcon gedaan en uiteraard, geen problemen. Aan het einde van de track een enorme warterval bewondert en toen verdergegaan naar Alice Spring, waar ik me momenteel bevind.
Even kort mijn bevindingen over Australie:
- Het is duur, maar zolang je op campings overnacht en je maaltijdenboven het campvuur maakt, moet mijn budget te halen zijn.
- Crocodillen, zijn echt waanzinnige dieren, maar na eenmaal naast een beekje te hebben gelegen waar een bord bij staat, pas op voor de crocodillen, slaap ik voortaan toch maar iets meer van de kant, want ik was toch redelijk bang, ik heb ook geen tent.
- Mijn reismaatje Matthijs is zeker net zo gek als ik, dus foto$s volgen.....
- bij het crocodillen springen geweest en hannibal die luste hem rauw
- Aboriginals zijn maar een raar volk, maar ze vinden onze auto te gek..
- ik moet zeggen het is hier allemaal een stuk beter geregeld, maar als je de kosten wil drukken, heb je wel echt een auto nodig, want georganiseerd is het echt onbetaalbaar.
- Er zijn duidelijk te veel Nederlanders in Oz en daarnaast is het vergeleken met Azie echt een party land, volledig gericht op backpackers, maar we hebben de alternatieve routes alweer te pakken, dus geen zorgen
- En uiteraard het belangrijkste, ha, ha ;wijn, wijn, wijn, een lief klein vier liter pakje kost ongeveer zes euro en die is goed te drinken ook. Kortom de nodige lieve kleine pakjes al soldaat gemaakt.

Nou mensen no worries, dit was dan eindelijk de lang verwachte mail, niet helemaal zoveel moeite aan besteed zoals ik zal willen, maar je weet hoe dat gaat.....

In ieder geval maak je geen zorgen om mij, ik red me prima. De planning is om naar Uluru te gaan en dan door te trekken naar Brisbane. Daar drop ik Matthijs die pakt dan het vliegtuig naar New Zealand en ik reis door naar Wollongong.